Obres:
Escultures i Monuments:
- Venus de la Cascada de la
Ciutadella, 1882
- Tetramorf de la Fa�ana del Sagrat Cor del Carrer Casp a Barcelona, 1883-85
- Font de la Guineu i la Cigonya, Parc de la Ciutadella a Barcelona, 1884
- Felix de Azara i Perera, Museu Martorell, Ciutadella - Barcelona, 1884
- Jaume Salvador i Pedrol, Museu Martorell, Ciutadella - Barcelona, 1886
- El Capit� Margarit, Monument a Colom - Barcelona, 1888
- Ef�gie de Juan P�rez, Monument a Colom - Barcelona, 1888
- Dues Al�legories de la Fama del Palau de Belles Arts, 1888 (perdudes)
- La Marina, Monument a G�ell i Ferrer, 1888 (perdut)
- Escultures de Santa Maria dels Socors, Sant Ramon de Penyafort i Sant
Josep Oriol, Fa�ana de la Catedral de Barcelona, 1890
- 3 relleus i 4 escultures del Palau de Just�cia - Barcelona, 1894-96
- Santa Eul�lia, Pla de la Boqueria - Barcelona, 1900
- Coronaci� de la Verge, Bas�lica de Santa Maria de Vilafranca del Pened�s,
1903-05
- Monument a Vara de Rey, Eivissa, 1904
- 8 �ngels que circumden el Cimbori de la Catedral de Barcelona, 1906-08
- Santa Elena que corona el Cimbori de la Catedral de Barcelona, 1910
- Font de la Tortuga, Pla�a Sepulveda - Barcelona, 1915
- Font del Negrito, Diagonal amb Bruc - Barcelona, 1915
- Font de la Pagesa, Pla�a Letamendi - Barcelona, 1915
- Bust de Ferran Alsina, MNACTEC, Terrassa, 1917
Escultura
funer�ria:
- Al�legoria de la Religi�, Mausoleu Malagrida, Cementiri de Montjuich -
Barcelona, 1910
- Crucifix, Cripta de la Capella de Manel Girona a la Catedral de
Barcelona, 1910
- Mausoleu Sed�, Cementiri de Reus |
Biografia:
Naixement, conflictes amb el pare i primers estudis:
Eduard Batiste Alentorn nasqu� a
Falset el 5 de desembre de 1855, dintre d'una fam�lia amb un pare
extremadament conflictiu que havia arribat a l'extrem de fer varis intents
de matar els seus dos fills. Aquesta es la ra� per la que l'Eduard es va
treure el cognom patern i va signar a partir d'un moment donat com Eduard B.
Alentorn.
Des de ben petit s�interess� per l�escultura, ja als catorze anys figura
escrit a Llotja com a estudiant de Dibuix de l�Antic, Escultura i Anatomia
pict�rica fins a l�any 1874 que finalitz� els estudis. A Llotja tingu� a
Roig i Soler com a mestre principal, amb qui ja havia comen�at a estudiar la
escultura als tretze anys al seu taller del Carrer Arag�.
Entre 1870 i el 1877 treballa amb Rafael Atch� en un primer moment, per�
sobretot amb Andreu Aleu, un dels seus principals mestres. Despr�s ser�
deixeble dels germans Vallmitjana (Venanci
i Agapit), que
foren els qui l'introdu�ren plenament en el moviment art�stic de l��poca,
cedint-li l�any 1882 la realitzaci� de l�escultura de la Venus de la Cascada
del Parc de la Ciutadella. Fins recentment, s'havia atribu�t aquest
conjunt escult�ric a Venanci Vallmitjana, per� recents estudis n'hi
atribueixen l'autoria a Alentorn de manera ben documentada. Encara que el
projecte inicial fou dels Vallmitjana, la realitzaci� i considerables
incorporacions posteriors son obra indubtablement d'Alentorn.
Estigu� estudiant uns anys a Roma fins el 1881, encara que no queda clar per
quina entitat fou becat.
Exposicions i enc�rrecs:
El 1881 participa a la Exposici�n Nacional de Bellas Artes de Madrid amb
l�escultura del Fill Pr�dig, el mateix any que guany� el Concurs per al
Monument a Ramon Llull que s�organitzava a Mallorca. Per�, com s�ha dit, la
seva fama arriba el 1882 quan els Vallmitjana abandonen l'enc�rrec de la
Venus del Parc i el traspassen a ell. El bon resultat aconseguit per
Alentorn en la realitzaci� de la escultura propici� una allau d�enc�rrecs
per part de la Comissi� de la Ciutadella. En els anys seg�ents li foren
encarregades les escultures sedents de Felix de Azara i
Jaume Salvador per a
la Fa�ana del Museu Martorell �escultures premiades amb la medalla de bronze
a la Exposici� Universal del 1888-, la Font de la Guineu i la Cigonya,
l�Astr�leg (escultura desapareguda) i les Al�legories de la Fama que
coronaven el Palau de Belles Arts.
El 1888 col�labora amb una
escultura, La Marina, en el Monument a G�ell i Ferrer. Seguidament, realitz�
el mateix any les escultures del Capit� Margarit i la Ef�gie de Juan P�rez
per al Monument a Colon.
Els anys seg�ents estan marcats
per la realitzaci� de les 3 escultures de la Fa�ana de la Catedral (1890) i
pels 3 relleus i 4 escultures del Palau de Just�cia (1894-96).
El 1900 realitza la Santa
Eul�lia per al Pla de la Boqueria i seguidament tamb� realitz� el Relleu del
Timp� de la Bas�lica de Santa Maria de Vilafranca del Pened�s.
Estils:
L'obra d'Alentorn es des dels
seus inicis realista i aquesta es la forma que predomina en tota la seva
obra, que mostra ben aviat una gran qualitat t�cnica que es va consolidant
amb els anys. Potser una de les obres m�s acabades en aquest sentit es el
Crucifix de la Cripta de la Capella Manel Girona de la Catedral de
Barcelona.
Malgrat tot, als voltants de 1915 i coincidint amb el triomf del
Noucentisme, algunes de les seves obres d'adorn urb� (Fonts de la Tortuga,
de la Pagesa, etc), mostren una certa evoluci� cap aquest estil, que potser
no es va acabar de consolidar.
Escultures
monumentals i �ltims treballs:
El 1904 realitz� un dels seus
monuments m�s destacables, el Monument al General Vara de Rey per a la
Ciutat d'Eivissa, alhora que es presentava en nombrosos concursos com el
Concurs per al Monument al General General San Mart�n al Per�, que no
guany�.
A partir de 1906 comen�� a
treballar en l�obra del Cimbori de la Catedral que nodr� amb 8 �ngels que
el rodegen i la colossal escultura de Santa Elena de set metres d'al�ada que el corona, acabada el
1910, el mateix any que acabava l�escultura de l�Al�legoria de la Religi�
per al Mausoleu Malagrida del Cementiri de Montjuich i que esculpia el
Crucifix per a la Cripta de la Capella de Manel Girona a la Catedral de
Barcelona. El 1915 treball� en 3 fonts publiques per a l�Ajuntament de
Barcelona: la Font de la Tortuga, la
Font de la Pagesa i la Font del
Negrito.
Una de les �ltimes obres que
coneixem �s el bust de Ferran Alsina del MNACTEC, que originalment es
trobava al Museu de la Mentora Alsina del Tibidabo a Barcelona.
Alentorn moria el 7 de setembre
de 1920 als 65 anys a Manresa, on treballava en la elaboraci� del Monument als
iniciadors de la S�quia que no pogu� acabar.
Alentorn fou un escultor que
treball� de forma molt abundant i constant, encara que el seu valor ha estat
oblidat, degut al fet que ha estat poc estudiat i al poc coneixement que hem
tingut de la seva obra; fou un escultor prol�fic i molt ajustat al gust de
l��poca, un fet que li proporcion� enc�rrecs de part dels m�s alts clients:
Rius i Taulet, Manel Girona, Peris i Mencheta, Malagrida�.
|