GAUD´┐Ż I EL MODERNISME A CATALUNYA / Arquitectura / Gaud´┐Ż / Mobiliari i decoraci´┐Ż

     Inici   Modernisme   Passeig   Museu Virtual   Arquitectura   Escultura   Pintura   Arts Decoratives   Literatura   M´┐Żsica  

     ´┐Żrea especialCatedrals del vi   Edificis desapareguts   Modernisme funerari   Projectes no realitzats   Modernisme catal´┐Ż fora de Catalunya  
     Bibliografia   Novetats   Prop´┐Żsit   Contacti´┐Żns   Dades d´┐Żaudi´┐Żncia

ANTONI GAUD´┐Ż I CORNET  (1852-1926)

Mobiliari i decoraci´┐Ż

 [English] [Castellano]
 GAUD´┐Ż - L´┐Żhome - S´┐Żntesi biogr´┐Żfica
Biografia ampliada:  Naixement i infantesa   La nissaga de Gaud´┐Ż   Estudis i primeres activitats professionals   Acabament dels estudis d´┐Żarquitectura   Inicis professionals   La vida sentimental de Gaud´┐Ż   La plenitud    ´┐Żltims anys 
Cronologia   Influ´┐Żncies   El pensament pol´┐Żtic i patri´┐Żtic de Gaud´┐Ż   Gaud´┐Ż un m´┐Żstic catal´┐Ż   Amics de Gaud´┐Ż   Col´┐Żlaboradors de Gaud´┐Ż
 L´┐Żobra Obra arquitect´┐Żnica:   A Catalunya   Fora de Catalunya
Estils caracter´┐Żstics:   Per´┐Żode preliminar  Mud´┐Żjar-Moresc  G´┐Żtic evolucionat  Naturalisme expressionista  S´┐Żntesi org´┐Żnica
Aspectes T´┐Żcnics:   La t´┐Żcnica arquitect´┐Żnica de Gaud´┐Ż Geometria i mec´┐Żnica  
Aspectes Decoratius:   La cer´┐Żmica   El mobiliari   El ferro i altres metalls   Els vitralls
 Fonts i altre informaci´┐Ż Links   Bibliografia   Llibreria sobre Gaud´┐Ż   Altres Arquitectes Modernistes Catalans 


El mobiliari en l'obra de Gaud´┐Ż:

Generalitats:
La base de l'obra de Gaud´┐Ż va ser arquitect´┐Żnica, per´┐Ż malgrat que a aquest art va dedicar-hi el seu m´┐Żs gran esfor´┐Ż, tamb´┐Ż va GaudÝ: Escriptori per us propi de GaudÝ - Font LuÝs Gueilburt -.aplicar el seu geni a facetes m´┐Żs aparentment prosaiques com el mobiliari i decoraci´┐Ż per varies de les cases i edificis que havia constru´┐Żt.
Malgrat que els mobles i objectes decoratius, passat el seu per´┐Żode de vig´┐Żncia, es destrueixen, es venen i freq´┐Żentment queden en mans de col´┐Żleccionistes o museus, en el cas de Gaud´┐Ż s'ha pogut conservar una part substancial de la seva obra que ens permet fer-nos una idea de la import´┐Żncia que Gaud´┐Ż li concedia, aix´┐Ż, hem optat per relacionar les obres de que tenim const´┐Żncia, agrupades per els edificis a que van ser inicialment destinades.
La llista annexa, ens en dona una idea bastant completa. Est´┐Ż ordenada cronol´┐Żgicament, el que ens permet observar l'evoluci´┐Ż cap a una
creixent simplicitat, des dels primers mobles de la capella de Sobrellano i el Palau G´┐Żell d'una aparatosa sumptuositat, fins a la funcionalitat dels mobles de la Casa Batll´┐Ż.
Un aspecte a tenir en compte, es la utilitzaci´┐Ż del ferro, m´┐Żs com un element estructural que decoratiu, encara que freq´┐Żentment ambd´┐Żs aspectes son contemplats.
Gaud´┐Ż va aplicar des d'un bon principi als mobles que dissenyava, criteris de racionalitat, confort i solidesa. Aquest seria un dels aspectes en que Gaud´┐Ż va rebre la influ´┐Żncia de l'arquitecte medievalista franc´┐Żs Viollet-le-Duc. Els comentaris del seus deixebles ens parlen dels assajos a que freq´┐Żentment els convocava Gaud´┐Ż per tal de provar la comoditat d'un banc o d'un seient, adaptant-lo tant com era possible a a les mides i anatomia humanes.
GaudÝ: Vitrina de la Guanteria Comella a l'Exposiciˇ Internacional de Paris (1878) - Font LuÝs Gueilburt -
Malgrat l'abund´┐Żncia d'exemples de mobiliari gaudini´┐Ż, David Ferrer en el seu llibre Gaud´┐Ż ens adverteix que normalment es tracta de peces que seguint la moda de la burgesia de l'´┐Żpoca, es barrejaven amb altres mobles sense cap relaci´┐Ż uns amb els altres, creant una esp´┐Żcie de desordre deliberadament buscat.

Relaci´┐Ż de mobles de Gaud´┐Ż:
Aquest llistat est´┐Ż fet amb un criteri cronol´┐Żgic que permeti valorar la evoluci´┐Ż seguida pels mobles gaudinians.

El primer moble de Gaud´┐Ż:

El primer moble de Gaud´┐Ż de que tenim noticia, es el seu propi escriptori d'arquitecte. Una impressionant pe´┐Ża d'ebenisteria que es suposa realitzada l'any 1878 i destru´┐Żda durant la guerra de 1936-1939. Tenia un cos superior semi cil´┐Żndric que es podia obrir i tancar amb un sistema de persiana de lames corbades que ocultaven la part central del moble en estar tancades. La part superior del moble tenia un travesser que donava rigidesa al conjunt. Uns bucs laterals voladissos servien com calaixos. Tot el conjunt estava suportat per quatre potes de aparen´┐Ża molt lleugera si les comparem amb volum general de la pe´┐Ża. La decoraci´┐Ż consistia en motius vegetals i animals fets en relleu sobre la fusta.

Vitrina de la Guanteria Eduard Comella a l'Exposici´┐Ż Internacional de Par´┐Żs (1878):GaudÝ: Setial i reclinatori per a el Panteˇ del Palau de Sobrellano a Comillas - Font Luis Gueilburt
Aquesta vitrina, presenta
va una gran originalitat, si la comparem amb els mobles normals a l'´┐Żpoca, que estaven dissenyats com a aparadors de botiga convencionals. Gaud´┐Ż en canvi va projectar una vitrina sobre tarima de paquet de colors a la que se li podia donar tota la volta, permetent per tant una visi´┐Ż m´┐Żs completa del material exposat que estava protegit per una esp´┐Żcie de templet de vidre. El cost del moble va resultar molt elevat (40.000 rals) per´┐Ż el moble va tenir un gran ´┐Żxit a l'Exposici´┐Ż fins al punt d'obtenir una Medalla de plata del certamen.
Sembla ser que l'amistat d'Eusebi G´┐Żell amb Gaud´┐Ż prov´┐Ż de la impressi´┐Ż que durant la seva visita a l'Exposici´┐Ż li caus´┐Ż aquesta vitrina, arran del que, li va confiar a Gaud´┐Ż el mobiliari per el Pante´┐Ż del Palau de Sobrellano.

Decoraci´┐Ż de la Farm´┐Żcia Gibert (1879):   
Estava situada al n´┐Ż 4 del Passeig de Gr´┐Żcia de Barcelona, lamentablement l'edifici en que estava situada va ser enderrocat l'any 1895, no quedant cap rastre de la intervenci´┐Ż de Gaud´┐Ż, excepte alguna fotografia.

Mobiliari per el Pante´┐Ż del Palau de Sobrellano (1880):
  - Bancs d'esgl´┐Żsia de fusta de noguera.
GaudÝ: Reclinatori al Panteˇ del Palau de Sobrellano a Comillas - Font: Luis Gueilburt
  - Setial de fusta de noguera, metall i vellut.

  - Reclinatori de fusta de noguera i vellut.

  - 2 Tamborets de fusta de noguera.
La construcci´┐Ż d'aquests mobles va ser feta cap el 1880 al Taller Punt´┐Ż de Barcelona. L'estil dels mobles es neog´┐Żtic. Actualment segueixen exposats al Palau de Sobrellano a Comillas (Cantabria) Espanya.

Mobiliari per el Palau G´┐Żell (1886-1889):

  - Cadira de fusta, ferro i cuir.
  - Chaise-longue, de fusta, ferro i vellut.
  - Lligador-cal´┐Żador, de fusta, ferro i vidre.
Aquests mobles son d'una originalitat extraordin´┐Żria, van ser constru´┐Żts per F. Vidal l'any 1888. Destaca el lligador d'un disseny incre´┐Żblement modern per a l'´┐Żpoca, totalment asim´┐Żtric, amb un mirall que podria passar per un producte d'avantguarda, fins i tot avui en dia. El moble va s
GaudÝ: Banc al Panteˇ del Palau de Sobrellano a Comillas - Font: Javier de Solauner dissenyat per a una utilitzaci´┐Ż molt confortable, ja que permetia tenir tots els estris de bellesa a m´┐Ż de la propiet´┐Żria. En diem tamb´┐Ż cal´┐Żador per el pr´┐Żctic esgla´┐Ż que facilitava aquesta funci´┐Ż.

Mobiliari per a la Sagrada Fam´┐Żlia (1889):
  - 2 Armaris de sagristia,  per guardar objectes de culte, de fusta, destru´┐Żts durant la guerra 1936-1939.
  - Banc per als celebrants, de fusta.
  - Bancs d'esgl´┐Żsia. de fusta i ferro.
  - Bra´┐Ż porta ciris, de ferro forjat.
  - Brandonera pasqual, de fusta, ferro forjat, aram i marbre.
  - Cadira presbiteral de bra´┐Żos, de fusta.
  - 6 Candelers, de llaut´┐Ż fos, copia dels realitzats per a la Casa Batll´┐Ż circa 1906.

  - Confessionari, de fusta.
  - Creu d'altar, de ferro forjat.
GaudÝ: Tocador del Palau GŘell - Font: LuÝs Gueilburt
  - Faristol de peu, de ferro forjat.

  - Faristol de taula, de filferro
  - Varies L´┐Żmpades votives, de coure, llaut´┐Ż, alabastre i vidres tallats, probablement constru´┐Żdes pel mateix Gaud´┐Ż.
  - P´┐Żlpit port´┐Żtil, de fusta.

  - Tenebrari, de ferro forjat. circa 1900.
Els mobles de fusta van ser realitzats als Tallers de Joan Munn´┐Ż. Tot el conjunt est´┐Ż datat l'any 1898, excepte alguns treballs datats separadament.

Mobiliari per la Casa Calvet (1898-1900):
  Per al sal´┐Ż principal Gaud´┐Ż hi va dissenyar:
  - 6 cadires sense bra´┐Żos, de ferro i vellut.
  - 4 tamborets (voyeuses) de seient alt i respatller, de ferro i vellut.
  - 2 butaques
  - 1 sof´┐Ż de tres places.
  Per al despatx de la Direcci´┐Ż:
  - 1 tamboret de rec´┐Ż, de fusta de roure.
GaudÝ: Banc de la Casa Calvet - Font: LuÝs Gueilbrut
  - 1 cadira de bra´┐Żos, de fusta de roure.
  - 1 taula de despatx amb dos bucs laterals de dos calaixos a banda i banda i dos calaixos centrals, de fusta de roure

  Per les oficines:
  -
2 penjadors, de fusta, ferro i llaut´┐Ż de disseny molt diferent.

  - 1 banc doble separat per una mampara.
  - 1 mirall.

  - 1 prestatgeria, de fusta de melis.
  - 1 prestatgeria de rec´┐Ż, de fusta de melis.
  - 1 taula amb dos calaixos, de fusta de melis

  Per la Sala de reunions:
  - 1 taula rectangular de quatre potes, de fusta de roure.
  - 4 cadires sense bra´┐Żos, de fusta de roure.
  - 2 cadires de bra´┐Żos, de fusta de roure.
  - 1 canap´┐Ż de dues - tres places amb bra´┐Żos, de fusta de roure.
 Tot el conjunt realitzat al Taller Casas i Bard´┐Żs l'any 1901.

Caf´┐Ż Torino (1902):
Gaud´┐Ż hi va intervenir nom´┐Żs com a decorador i nom´┐Żs per una part de l'obra, la que es refereix al Sal´┐Ż ´┐Żrab pel que va dissenyar els arrambadors, que va realitzar Hermenegild Miralles. En tenim una bona informaci´┐Ż gr´┐Żfica a trav´┐Żs de la revista Hispania - de 15 de
GaudÝ: Cadira de la Casa Calvet - Font: LuÝs Gueilbrut novembre de 1902 - de la que Miralles n'era l'editor.

Casa Batll´┐Ż (1904-1906):
  - 1 taula de menjador extensible, de fusta de freixe.
  - 1 cadira, de fusta de freixe.
  - 1 cadira de cosidor, de fusta de freixe.
  - 1 confident format per la uni´┐Ż de dues cadires de bra´┐Żos amb un de com´┐Ż, de fusta de freixe.
  - 1 canap´┐Ż de tres places amb bra´┐Żos comuns, de fusta de freixe.
  - portes, bastiments, targes, batents i finestrons varis al pis principal.
Conjunt realitzat als Tallers Casas i Bard´┐Żs l'any 1907.

La Pedrera (Casa Mil´┐Ż) (1905-1906):
  - Batents de porta, arquibancs i dalts d'armari diversos, de fusta de roure.GaudÝ: CanapÚ de tres places amb brašos comuns.
Realitzats als Tallers Casas i Bard´┐Żs l'any 1910.

  - Batents i accessoris varis per portes i mobiliari, de llaut´┐Ż.
Realitzats per Foneria Ma´┐Żach l'any 1910.

Catedral de Palma de Mallorca (1903-1914):
  - 1 escala plegable per a la contemplaci´┐Ż del Sant´┐Żssim Sagrament, de fusta policromada, ferro forjat i feltre.
  - 1 faldistori (banquet baix, usat per reis i pont´┐Żfexs a l'edat mitjana), de fusta de roure, bronze daurat i cuir.
  - 1 tintinacle (bast´┐Ż de fusta que suporta una petita campana cil´┐Żndrica de bronze).
  - 1 ombrel´┐Żla basilical de 12 cm. de di´┐Żmetre i coronada amb una bola i una creu  de bronze, de fusta i teixit.
  - 1 faristol de cor de peu i suport de llibres de fusta i peus met´┐Żl´┐Żlics.

  - 1 tamboret, de fusta de roure.
  - 1 banc per els celebrants, de fusta de roure i ferro forjat.
GaudÝ: Banc de la Cripta de la Col˛nia GŘell - Font: LuÝs Gueilburt
Data de realitzaci´┐Ż d'aquests elements, circa 1904-1908.

Mobiliari per la Cripta de la Col´┐Żnia G´┐Żell (1898-1916):
  - banc d'esgl´┐Żsia, de fusta de ferro i roure.
 Any de realitzaci´┐Ż circa 1914.

Tamb´┐Ż tenim noticies d'altres elements i mobles dissenyats per Gaud´┐Ż com son:
 - Estendard de l´┐ŻOrfe´┐Ż Feliu´┐Ż (1900)
 - Interior de la bas´┐Żlica de Lluc (1908-1914)
 - Mobiliari per a les religioses de Jes´┐Żs i Maria
 - Altar per a Josep Maria Bocabella
 - Paraig´┐Żer Dalmases
 - Taula de menjador a Sant Fel´┐Żu de Codines
 - Decoraci´┐Ż de la casa dels marquesos de Castelldosrius
 - Estendard del reusencs residents a Barcelona dedicat a la Mare de D´┐Żu de la Miseric´┐Żrdia
 - Estendard del gremi de Serrallers
 - Bust del cardenal Torras i Bages

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PUJAR

ANTERIOR

POSTERIOR

INICI