[1]
Conjunt dels dos fanals de
la Plaça del Mercadal atribuïts a Gaudí
AHCO (Arxiu Històric Comarcal d'Osona)
[2]
Una vista d’una base de
pedra basàltica. AHCO (Arxiu Històric Comarcal d'Osona)
[3]
Un dels fanals de la Plaça
del Mercadal
a Vic.
AHCO (Arxiu Històric Comarcal d'Osona)
[4]
Projecte de modificació
dels fanals.
Les bases de pedra basàltica es canvien
per bancs de
ferro.
AMV (Arxiu Municipal de Vic)
[6]
Fotografia de l’enderrocament d’un
dels fanals.
AHCO (Arxiu Històric Comarcal d'Osona)
|
Dades practiques:
Situació dels fanals:
Plaça del Mercadal o del Mercat
Vic
(Osona)
Estat de conservació:
Fanals enderrocats
l’any 1924. |
Història:
Els fanals del centenari
(1910-1924)
Poques peces artístiques i monumentals han generat
tanta literatura a Vic com els fanals modernistes anomenats
popularment d’en
Gaudí inaugurats a l’entrada de la Plaça del Mercadal el dia 7
de setembre de 1910 amb motiu de les festes dedicades a l’il·lustre
fill de Vic, filòsof, pensador i polemista Jaume Balmes (1810-1848) i
desmuntats el dia 12 d’agost de 1924, per motius varis que s’aniran
desgranant al llarg d’aquest article.
Gaudí a Vic
Gaudí, va anar a Vic
(primavera de 1910 ) a passar uns dies de repòs a casa de la família
Rocafiguera del carrer bisbe Caçador, acompanyat del jesuïta
Pare Casanovas, ja compromès –com a ponent convidat- amb les festes
balmesianes que s’estaven preparant a la ciutat. A Gaudí, els seus
metges li havien diagnosticat una anèmia cerebral i és per això que
li havien recomanat que fes repòs, doncs en aquells moments la
multiplicitat de projectes (parc, palau i capella dels Güell) i el
projecte de la Sagrada Família, amenaçaven arruïnar la seva
integritat física i psíquica. Aprofitant la seva estada a la ciutat
la comissió de ciutadans que preparava els actes del centenari de
Balmes i que estava formada per gent del Cercle Literari, demanaren
al genial arquitecte una intervenció en forma de monument per a
commemorar l’efemèride.
Gaudí, contràriament al que havien expressat alguns veïns sobre la
possibilitat d’aixecar una escultura al davant de la casa mortuòria
del filòsof vigatà, suggerí, en tot cas una font per a aquest
lloc.
Passejant pels vells carrers amb els seus seus ajudants
col·laboradors Josep Canaleta i Josep M. Pericas, i arribats a
l’amplia esplanada del Mercadal, els suggerí d’instal·lar dues
faroles monumentals (fars - obeliscs) a l’entrada principal de la
Plaça, just on s’acabava d’enderrocar la casa Rosconi. Amb aquest
enderroc s’havia deixat lliure i a la vista una avinguda
urbana, el carrer de Mossèn Cinto Verdaguer, que enllaçava sense cap
més impediment la nova estació del ferrocarril amb el centre
neuràlgic i econòmic de la ciutat: el Mercadal.
Sobre l’autor o
autors
L’obra artística per al nou enllumenat la podríem
qualificar genèricament de col·lectiva ja que el paper d’Antoni
Gaudí en la mateixa fou d’assessorament i supervisió. Aquest fet es
denota clarament en la carta de 18 d’agost de 1912, (Arxiu Municipal
de Vic; ref. 7/5 any 1912) i que apareix reproduïda en aquestes
pàgines. És una carta que ell mateix tramet a l’arquitecte Josep
Canaleta i Cuadras, quan aquest proposa a l’Ajuntament de dur
a terme unes modificacions o reformes de les faroles, després que un
grup de veïns de la Plaça i del carrer de la Riera (adjunt al
Mercadal) presentessin una petició acompanyada de trenta signatures
demanant el desmuntatge o el trasllat de les dues peces de basalt i
forja pels problemes que generaven. Segons ells i molt resumidament
: entorpiment del pas de vehicles, problemes de sorolls amb el
perill de despreniment d’alguna de les peces i l’ús indecorós del
seu recer com a mingitori i racó de brutícia.
Antoni Gaudí respondrà per escrit a Canaleta per tal de
brindar-li un argument de pes que l’ajudi a poder convèncer a qui
correspongui a l’hora d’emprendre les millores necessàries
d’aquests dos fars-obeliscs “estich disposat a fer constar la
meva intervenció en lo de las faroles de la Plaça de Vich” li
diu en la seva carta (imatge [5]). I adreçant-se directament a l’arquitecte,
deixeble afegeix “ningú més que vostè pot explica més exactament
aquesta intervenció me sembla molt oportú la millora i l’acabament
de dites
faroles. Pot fer-ho constar com li sembli”
.
El lector -en aquest cas- pot treure ràpidament, pel que fa
l’autoria, les seves conclusions.
A part de Canaleta, que al nostre entendre seria el
gestor principal de tot un recull d’aportacions (el disseny de
la reforma de 1912 la signarà ell personalment), va intervenir en la
part decorativa i pintura un altre deixeble de Gaudí en
Josep Maria Jujol. Pel que fa a l’arquitecte vigatà Josep
M. Pericas, segons Bassegoda i Nonell, investigador de l’obra de
Gaudí afirma igualment la seva participació com a coautor de l’obra.
La feina mecànica del treball del ferro (motius vegetals, creus,
sàrries i llanternons) va anar a càrrec dels serrallers vigatans
Joan Colomer i Ramon Collell; aquest darrer conegut
popularment com “en picallimes”. Finalment cal fer constar el nom de
Josep Ylla i Cassany, com a mestre d’obres en la part constructiva,
el qual i en companyia del seu germà Lluís tindran un paper molt
actiu a l’hora de defensar el monument.
[5] Carta de Gaudí a J. Canaleta
AMV
(Arxiu Municipal de Vic)
L’enderroc del monument
La majoria d’autors –per no dir gairebé tots-
s’apunten a la revenja política com a motiu principal de l’enderroc
d’aquests dos fanals.
Recordarem que el Centenari de Balmes fou encoratjat per membres i
socis distingits del Cercle Literari (Jaume Collell, Lluís B. Nadal,
Josep Salarich etc.) compromesos a un catalanisme polític
conservador però culturalment actiu. L’enderroc fou executat per
l’ajuntament de la dictadura el dia 12 d’agost de 1924. Governava la
ciutat des del dia 1 de març el consistori presidit per l’alcalde
carlí, Joan Comella Colom.
Hem comentat la instància presentada per trenta veïns en data 6 de
juliol de 1912 denunciant una problemàtica i exigint solucions. La
majoria d’aquests veïns representaven el comerç de la zona. La
resposta de tres col·lectius més no es va fer esperar; entre els
dies 15 1 16 d’agost van presentar a l’Ajuntament de Vic tres instàncies
més recorrent aquella impugnació i presentant arguments per a la
conservació de les controvertides faroles.
El primer llistat era la instància d’un col·lectiu que
s’identificava com a Veïns de Vic amb trenta-tres signatures. Una
segona instància en el que hi consten els operaris i artesans que
van treballar en la construcció i instal·lació de les faroles
que sumen trenta-cinc signatures més i finalment la carta dels
representants del Vic de les classes lliberals afins al projecte i al sentiment patriòtic i cívic que varen fer possible els
actes del centenari: aquest darrer col·lectiu a arribarà a les
cinquanta signatures entre intel·lectuals, artistes, metges i
escriptors en general. Tots ells signaran al peu d’una petició per a
la conservació de les faroles que redactaria de la pròpia mà el
primer conservador del Museu episcopal mossèn Josep Gudiol.
La carta de Gaudí a Josep Canaleta, que hem citat més amunt, signada
el dia 18 d’agost del mateix any està dintre la mateixa tònica i
objectiu: Salvar els fanals. Aquesta carta és la que servirà perquè
Canaleta presenti d’immediat un comunicat a l’Ajuntament per tal
d’oferir un projecte de millora que eviti les molèsties que
augmentaven dia a dia. Emperò, el desitjat trasllat de les faroles a
un altra emplaçament, com havien suggerit com a fórmula de consens
el grup de detractors, serà per a Canaleta, un tema innegociable; i
ho expressa així: “tant al escollir l’actual emplaçament com la
forma per a la construcció de ditas faroles obelischs el seu
iniciador Sr. Gaudí (compte: utilitza el mot poc compromès
”iniciador”) no va fer-ho perquè si, sinó tenint presents
les diferents circumstàncies que concorrien...” La raó
més poderosa que dóna a l’hora de negar-se a qualsevol desplaçament,
radica en el fet que les faroles, com diu Canaleta “donen
sol·lució de continuïtat entre unes voltes i les altres alhora
que regularitzen i harmonitzen aquell racó.”.
Malgrat que hem trobat una factura de 1913 (desembre) en que es
paguen uns honoraris a Josep Canaleta per un projecte de millora i
reforma de les faroles i una altra comunicació del mes de desembre
de 1915 en la que s’especifica el pagament per a un projecte
complementari, no es va fer cap intervenció; o almenys no ens consta
ni per documents trobats ni per les fotografies d’ambdues peces
fetes els darrers mesos.
Les causes objectives
Si en l’apartat anterior afirmàvem que la majoria
d’autors –per no dir tots- s’apunten a la revenja política com a
motiu principal de l’enderroc d’aquests dos fanals, voldríem oferir
una nova visió en que si bé la vendetta d’entrada no es
descarta, cal tenir en compte altres consideracions.
M. Angels Ferrer a l’igual que Anicet Altés (Revista Vic, anys
1983 i 2002 respectivament) es remeten bàsicament a la teoria
sostinguda des d’un bon principi pel deixeble de Gaudí,
Cèsar Martinell (1888-1973). Diu M.Angels Ferrer en el referit article
“Cesar Martinell aporta la teoria política de l’enderrocament". Creu
que les faroles foren aterrades com a acte de reacció política
contra la política i els personatges que donaren calor a la idea: el
bisbe Torras i Bages, Gudiol i el propi Gaudí, tots ells del camp
catalanista.
Aquesta teoria no està desencaminada, tot i que, al nostre entendre,
representa una visió incompleta, com a mínim per tres motius que cal
tenir en compte.
Primer perquè els fanals tenien problemes tècnics d’oxidació,
d’ancoratge i constituïen un focus d’insalubritat. Les tres coses
eren unànimement reconegudes per totes les parts, veïns
opositors,defensors, ajuntament i l’arquitecte director
inclòs.
Segon, perquè davant del problema hi ha una resposta afirmativa de
conservació al costat d’un mandat de restauració. Es per aquest
motiu que Josep Canaleta signa i cobra per un projecte en dues
ocasions. Un projecte que preveu la modificació del fust ornamental
amb la instal·lació d’uns bancs circulars a l’entorn de les columnes
de basalt per tal d’impedir la utilització d’aquestes i les seves
lloses verticals en mingitoris semipúblics. No es va dur a terme.
Tercerament i malgrat que continua, durant nou anys més i en temps
de la Mancomunitat de Catalunya, un consistori favorable a la
línia política que va propiciar les festes del Centenari i les
faroles commemoratives; malgrat haver-se reconegut els problemes que
generaven al seu entorn, malgrat tenir un projecte per
restaurar-les, no s’actua i es deixa que continuï la seva
degradació.
Algunes preguntes
Els trenta primers signants, l’any
1912, criticaven les faroles per política o per problemes personals?
Majorment els afectats eren veïns i comerciants de la zona. Recordem
l’espectacle i la pudor dels urinaris improvisats, el soroll
de les sàrries oxidades i el perill reconegut d’algun accident per
la ruptura de qualsevol element metàl·lic. Qui continuaria regentant
un comerç amb aquesta situació per companyia sense elevar una sonora
protesta ?. D’altra banda els 120 signataris que s’afermaren en la
lloable idea de conservar i reparar les faroles, van entendre
el motiu de la queixa dels veïns o la van polititzar
innecessariament ja que van atribuir inconscientment a aquella
queixa un motiu de mala fe ?.
A més, si l’Ajuntament de l’any 1912, presidit pel lliberal
Domènech Camps, reconeixia el problema i va pagar a l’arquitecte
Josep Canaleta per un projecte de reforma, perquè va deixar que els
fanals es consumissin de rovell sense posar fi a una qüestió de
seguretat,de salubritat i decòrum que ja venia de dos anys enrere ?
No fou tan sols
la política
En aquest cas, l’Administració municipal tindria, una
bona part de responsabilitat en l’encallament d’aquest problema. No
es va fer res perquè els que havien protestat s’havien quedat en
minoria i ja no oferien batalla o bé perquè el cost material de
l’execució i millora dels components de forja eren excessivament
cars i no hi va haver coratge per endegar-ho ?.
A la nostra manera de veure, la incúria, la burocràcia o el pensar
que allò ja era aigua passada va negligir l’atenció necessària a un
monument i al respecte d’uns ciutadans (els veïns propers sobretot)
que feia anys que havien de suportar un problema que l’administració
en el seu moment va reconèixer però que no li va solucionar.
Amb el canvi d’ajuntament i de règim polític (el mes d’abril) les
faroles van continuar encara en peu quatre mesos més. Fins al mes
d’agost la Comissió de Foment, potser esperonada per algun d’aquests
veïns molestos que feia anys que esperaven una solució, va
demanar un informe tècnic a l’arquitecte Sr. Manel Gausa. L’informe,
transcrit en una acta de la Comissió Permanent de 4 d’agost de 1924,
després d’enumerar els problemes que continuaven generant les
faroles i els perills que comportava en cas de no actuar, recomana la
reparació immediata o el seu desmantellament. Tècnicament l’informe de
l’arquitecte és correctíssim. Tot i que Gausa no rebrà el nomenament
oficial com a arquitecte municipal fins el mes d’octubre del mateix
any, no s’està d’assenyalar que en cas de conservar-se “se
estudien las necesarias disposiciones para su modificación y para
que queden en un estado de fortaleza y adorno las farolas levantadas
en la Plaza Mayor.”
No es va pressupostar res y de paraula, el Sr. Forcada, un dels
consellers, va afirmar que l’arquitecte municipal li havia dit que
la reparació d’aquestes faroles seria molt cara. A instàncies de
l’alcalde, Joan Comella i Colom, en la sessió de la Comissió
Municipal Permanent del dia 11 d’agost es va sotmetre a votació
aquest punt sobre les faroles, no sense abans llegir el recurs que
arribava del Centre Excursionista de Vic, signat pel seu president
Joan Soler i Sendra i pel secretari Sr. Lluís G. Ylla, en que
a banda de recordar la solemnitat i els motius pels quals la ciutat
va plantar aquells fars-obeliscs a l’entrada del Mercadal l’any
1910, demanaven la seva restauració i proposava un referèndum
popular sobre la seva conservació. L’alcalde no va acceptar el
recurs al·legant formalismes tècnics i procedí a la votació en que
unànimement (cinc consellers de la Permanent) acordaren donar el
vist-i-plau a l’enderroc dels fanals. La incúria i la
irresponsabilitat de les anteriors administracions que teòricament
havien d’haver preservat aquell monument
singular varen servir al real o
virtual enemic el cos de la presa en safata de plata.
Vic perdia irremeiablement un element singular i únic
del seu modest patrimoni modernista. Picabaralla política, potser
si; però també ganduleria i irresponsabilitat administrativa.
Miquel Cañellas
(articulista i patrimonialista vigatà)
Descripció
de les peces:
Els dos fanals desiguals estaven formats en la seva
part baixa per un basament fet de columnes estriades (molt semblants
a les de la capella dels Güell que s’estava construint en aquells
moments a Barcelona). Sabem que la pedra basàltica fou portada
des de Castellfollit de la Roca (Garrotxa) amb tir animal fins a
sant Joan de les Abadesses i d’aquest poble del Ripollès fins a Vic
amb tren. El mateix arquitecte Canaleta (segons fa constar Lluís
B.Nadal al diari Gazeta Montañesa de 28 de juny de 1910) va anar a
Castellfollit a inspeccionar (triar?) les peces que s’havien de dur
cap a Vic.
El fust, de basalt carejat, constava de dues seccions
de diferent gruix i es remataven amb una creu de braços trevolats
feta amb planxa de ferro embotida. Ambdues faroles tenien unes
abraçadores de ferro forjat que unien les dues seccions. De la
més gran hi penjaven unes sàrries o cabassos de planxa embotida
suspesos d’uns llargs braços del mateix material que simulaven les
branques d’un atapeït fullatge. La menor, desproveïda d’aquests dos
braços, tenia un punt de llum que sostenia un element semblant a un
bàcul floral dessota una creu trevolada com la que hem descrit.
César Flores, en el seu llibre “Gaudí y Jujol y el modernismo
catalán” sense negar l’estil modernista d’aquestes dues peces, les
situa estilísticament “dins d’una tendència barroca”,segons l’autor
més pròpia de
Jujol que no pas de Gaudí.
La pedra dels fanals va passar a l’empedrat d’un
carrer de Vic
Després de l’enderroc han quedat poques restes dels
singulars fanals que ornaven la plaça Major de Vic. El que si se sap
és on han anat a parar les pedres basàltiques procedents de
Castellfollit de la Roca. Des de l’any 1926 formen part de
l’empedrat basàltic del carrer Arquebisbe Alemany. En la reforma
d’aquest carrer s’hi van col·locar 2.260 peces extretes de la pedra
dels fanals, el que suposa un total d’onze metres lineals de carrer.
L’any 2002 l’Ajuntament de Vic, es va plantejar de manera oficiosa,
refer els fanals gaudinians o plantejar la seva reconstrucció
al·legòrica. Finalment el projecte es va desestimar i no va ser
possible. De l’existència d’alguna part metàl·lica corresponent a
les creus, fust o d’altres elements forjats de tipus floral, no ens
consta res de la seva pervivència llevat d’uns escassos
detalls florals que el
mestre de cases Josep Ylla guardà a
casa seva com un emotiu record.
[7] Factura de llambordes
AMV
(Arxiu Municipal de
Vic) |